Etichete

Franco Zeffirelli a refuzat initial propunerea de a face un film despre Iisus.I se parea un proiect imposibil.Dar din momentul in care a refuzat producatorii,o mana invizbila i-a impiedicat –unul cate unul- toate celelalte proiecte de care urma sa se ocupe.In final l-a convins Vincenzo Labella,care i-a spus:”Intr-un moment de criza generala a Occidentului,de criza a tuturor valorilor traditionale si idealurilor,acest film poate va fi in stare sa reaminteasca oamenilor ce sint pe cale de a pierde,in mod stupid si definitiv”.

Au urmat insa momente grele pentru regizor,gata sa-l dea inapoi,pentru ca nu-l gasea pe cel care trebuia sa –l intruchipeze pe Fiul lui Dumnezeu.Cind era chiar sa renunte, il intilneste la Londra pe Robert Powell,ai carui ochi il fascineaza.
„Am reluat totul,cu Powell in rolul lui Iisus.Pe masura ce se desfasurau probele,ne dadeam seama ca se producea sub ochii nostri un miracol,aproape o prefacere,un transfer de materie,ca si cum s-ar fi format dintr-odata in jurul acestui om o imagine pe care el o intermedia.Si mai impresionant era faptul ca un fel de lumina stranie izvora parca din el.In timp ce asteptam in tacere sa turnam din nou,Armando regla pentru a nu stiu cita oara luminile,cu acea grija afectuoasa si minutioasa care face din el un om incomparabil in meserie.
La un moment dat ma cheama si imi spune sa ma uit in camera sa vad ce facuse.Dar obiectivul era acoperit.”Asteapta sa ti-l deschid…”
Din intuneric rasarea chipul lui Powell –Iisus,cu aceiasi ochi ce ne privesc din copilarie,pentru a ne linisti sau a ne face sa simtim ca ne urmaresc in fiece clipa a vietii,orice am face si oriunde ne-am ascunde.Ochii lui Powell devenisera doua izvoare de lumina.
Croitoreasa a sosit cu sufletul la gura,rupand cu dintii un fir de ata ce atirna din voal.Cand ajunse dinaintea lui Powell si il vazu,in lumina reflectoarelor,ramase impietrita.”E insusi Iisus! “rosti ea,nestiind ce sa faca:sa-si continue treaba sau sa-i cada la picioare.
Toata ziua ne-a urmarit senzatia ca actorul pentru Iisus al nostru fusese gasit sau,pentru a ma exprima mai exact,ne fusese trimis.”(FRANCO ZEFFIRELLI-IISUS-Povestea unei capodopere)

La -18 °C,Robert Powell urca gol pe cruce,dupa ce a tarat crucea veritabila de lemn pe ulitele orasului Soussa si nu una de plastic cum i se propusese.,pentru ca el dorea sa traiasca acest episod printr-o suferinta autentica.A fost legat cu funii rudimentare,la fel ca cei condamnati atunci si i s-au imobilizat mainile cu piroane false,dar care il mentineau in imposibilitatea de miscare,lucrul cel mai greu pentru un crucificat.
Aceste scene au stirnit emotia generala,chiar a celor mai sceptici si atit de obisnuiti cu lumea imaginii.Tunisienii figuranti priveau disperati imaginea apocaliptica,find convinsi ca omul de pe cruce,gol,stropit cu apa inghetata si plin de singe era o realitate.
Pieta s-a desfasurat intr-o imagine suprafireasca.Olivia Hussey,ce o interpreta pe Maica Domnului ridica cu o putere supraomeneasca trupul coborat de pe Cruce.In tacerea deplina a actorilor care nu mai jucau.Care nu au jucat de fapt in acest film.

“Iisus” al lui Zeffirelli nu a primit Oscarul,dar prin el Dumnezeu ne atinge sufletul cu un fir de lumina ce invaluie usor inima.Mai departe,e “Golgota” fiecaruia.

Anunțuri