Unii spun ca Arsenie Boca a fost cel mai mare sfant de pe meleagurile Romaniei.  Altii spun ca e un duhovnic cum se naste unul la 1000 de ani. Iar altii,printre care ma numar,cred ca Zian Boca,hirotonosit Arsenie,a fost un OM DE LUMINA ,ADUS de CEL VESNIC,care prin sacrificiu,vointa si curatie s-a aratat demn de numele Celui care l-a trimis,INAPOINDU-I CREATORULUI ZECI SAU SUTE DE MII DE SUFLETE CURATITE PRIN HAR SI FOCUL CREDINTEI SALE. CUM L-AM „CUNOSCUT” PE PARINTELE ARSENIE? Intr-o zi de mijloc de ianuarie,intr-o stare de suferinta extrema,cautand un duhovnic la Manastirea Sambata,impreuna cu prietena mea Cristina.Zapada,ger si doua suflete pe un peron de gara,uitandu-se in zare dupa o masina care sa le duca intr-un loc total necunoscut de noi-Sambata de Sus,acolo unde se afla marele duhovnic Teofil Paraianu.Apare cu mare greutate o masina,soferul accepta sa ne duca pina aproape de manastire-dar cind ii spunem ce cautam ne spune ca parintele Teofil ii refuza pe unii  la spovedanie,pina nu se duc sa-si rezolve diferite probleme,pe care Sfintia Sa LE VEDE,DESI NU CU OCHII FIZICI.Nu ne descurajam si soferul ne duce chiar la manastire. Nu o sa uit niciodata caldura cu care am fost intimpinate.Conduse intr-o mica incapere cu citeva paturi de o sora a manastirii.Parintele afla de noi si ne spune sa ne pregatim ,ca seara ne spovedeste. Si asa afost.Prima spovedanie reala din viata mea.Cu lacrimi in ochi si sufletul ca un fulg,ne ducem in mica incapere unde ne aciuasem.Cristina cumparase citeva carti de la libraria Manastirii si incep s-o rasfoiesc pe una din ele,scrisa de parintele Teofil.Si deodata,pe o pagina,un nume:Boca.Arsenie Boca.Nu stiam cine e ,pe atunci nu era internetul asa disponibil,dar am simtit ceva.Ceva atit de puternic ca am retinut numele si mi-a starnit curiozitatea sau cine stie ce altceva.In carte nu era decit o intrebare adresata de Parintele Boca tinarului Teofil care dorea sa devina calugar.Deci,cine e Arsenie Boca? Seara pe la ora 7,usa chiliutei noastre se deschide si apare o batrinica de vreo 70 si ceva de ani. Amabila,tacuta.Vorbim putin si ne gandim la ale noastre.Ne spune ca ea vine mereu acolo.Tac ce tac si deodata intrebarea,pusa de mine sau de altcineva prin mine”Dumneavoastra ati auzit de cineva NUMIT Arsenie Boca?” Tacere,mirare si ezitare:”De ce ma intrebati pe mine?De unde stiti dumneavoastra de parintele Arsenie?” „Nu stiu,chiar nu stiu nimic.Am vazut numele intr-o carte si nu stiu de ce am simtit ca vreau sa stiu cine e.” Cu sfiala si cu glas soptit,batrina spune:”Parintele nu ne dadea voie sa vorbim de el.”Dar acel ceva care m-a facut s-o intreb,a facut-o si pe ea sa raspunda.Eu si Cristina ascultam fascinate,pentru ca asa ceva nu prea auzisem si in final,batrina scoate citeva poze pe care le purta totdeauna asupra ei.Figura necunoscutului Arsenie Boca era mai impresionanta decat istorisirile despre el,istorisiri care oricum te lasau fara cuvinte. Batrina ofteaza”Nu l-am ascultat sa nu ma marit cu omul meu,si ce trag acum cu copiii mei,exact cum mi-a spus Parintele”.”Stiti,zice,dar e si pictat aici,ca a fost staret si toti staretii sint pictati?” Unde? La intrare,in pridvor. A doua zi dimineata m-am dus sa vad unde era pictat.M-am uitat pe jos ,erau toti staretii. Unde e ?Ca nu e .Nici nu mi-am terminat gandul,ca ceva m-a facut sa ridic privirea,Sus,in arcada de deasupra mea,ma privea cel pe care-l cautam.L-am recunoscut imediat,un portret care reusea sa prinda foarte bine privirea,privirea lui Arsenie Boca. Si pe urma-TOATE s-au legat.Am cunoscut o doamna catolica.Avea rude prin Hateg si acasa mi-a aratat mai multe carti pe care tocmai le primise.Si asa…un catolic mi-a dat sa citesc prima data „Cararea Imparatiei”,cartea fantastica scrisa de parintele Arsenie.Apoi am ajuns la Prislop,cu aceeasi prietena Cristina,prin adevarate peripetii-am coborat din tren la Ohaba Ponor si am ocolit ceva din drum-si ulterior la Sinaia,la Tirul cu porumbei,acolo unde maicutele ne-au interzis accesul in chilia si atelierul parintelui,respectindu-i dorinta cea din urma.Dar au vorbit cu noi si am stat chiar pe bancuta si la masa facute de acelasi OM,nascut din Frumos,unul din putinii oameni care au restaurat pe pamintul impovarat de ura si suferinta FRUMOSUL. Pentru ca asta a facut in primul rand PARINTELE ARSENIE BOCA:A RESTAURAT FRUMOSUL in sufletul oamenilor,pe zidurile pictate,in bolovanii carati cu mare truda pe linga lespezile de la Prislop.

